همایش کوهپیمایی خانوادگی به مناسبت  هفته محیط زیست به همت باشگاه کوهنوردی اوج شهرستان  قدس با صعود به قله «قلعه دختر» برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره ورزش و جوانان شهرستان قدس؛  همایش کوهپیمایی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست  به صورت نیم روزه و با هدف پاکسازی محیط کوهستان به سرپرستی علی پارسا  با صعود به قله «قلعه دختر» با ارتفاع ۳۱۹۶ متر واقع در شمال شرقی تهران و در جوار روستای آهار بر بلندای خط‌الرأسی منفرد، با موفقیت و سلامت کامل نفرات تیم برگزارشد.

گفتنی است: قلعه دختر که اسم اصلی آن قزل ماما به معنی قصر دخترک می باشد در بین دو دهکده ییلاقی و خوش‌نشین شهرستانک و آهار قرار دارد.

این قلعه بر فراز این کوه خرابه ای از دوران ساسانی است که از این بنای باستانی که در روزگاران کهن به عنوان آتشکده مورد استفاده می کردند اکنون بجزچند دیوار پهن و طاق گهواره ای شکل چیزی بر جای نمانده است.

در منابع تاریخی به نام معبد قصران، در بین اهالی آتشگاه یا ادران و در زبان مردم شهرستانک و لورا و کسیل بنام قزل ماما و قز ماما مرسوم است. قز در زبان ترکی به معنی دختر و مراد از دختر و ماما، آناهیتا الهه آب و زایش است که آتشگاه به وی منسوب می باشد.