سمینار مبارزه با مواد مخدر به مدرسی دکتر حاجی رسولی در محل آمفی تئاتر مجتمع حضرت باقرالعلوم (ع) برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره ورزش و جوانان، دوشنبه۱۲ تیر ماه ۹۶ سمینار مبارزه با مواد مخدر به همت اداره ورزش و جوانان و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قدس ، به مدرسی دکتر حاجی رسولی ، به مناسبت گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر با حضور صیفوری سرپرست اداره ورزش و جوانان ، حیدری مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و مسئولین شهرستان ویژه ورزشکاران و سایر مردم در محل آمفی تئاتر مجتمع حضرت باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این سمینار ، دکتر مسعود حاجی رسولی ضمن آشنایی با علتهای روی آوردن افراد به مواد مخدر ، روشهای مختلف تشخیص اعتیاد و نحوه استفاده از این روشها برای شناسایی افراد معتاد ،در خصوص سبک های فرزند پروری ،مهارت های زندگی، سلامت، روش های زندگی و چالش های بشریت مطالبی را ارائه نمود .

وی به بیان عوامل روانی مؤثر در اعتیاد پرداخت و گفت : اضطراب و افسردگی ، پرخاشگری ، کاهش تمرکز و توجه و عدم اعتماد به نفس و خودباوری از جمله عوامل روانی مؤثر در اعتیاد یک شخص است .

حاجی‎رسولی به عوامل محافظت‌کننده برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه اشاره کرد و افزود : داشتن خانواده منطقی ، کسب مهارت‌های زندگی قبل از فرزندآوری ، کنترل خشم ، مهارت حل مسئله و برقراری ارتباط با فرزندان از راه‌های پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌هاست .

حاجی رسولی تاکید کرد : انسجام خانواده ها به عنوان مهمترین عامل محافظت کننده در پیشگیری از اعتیاد است و برای پیشگیری از اعتیاد دو دسته عوامل محافظت کننده وعوامل تهدید کننده بایستی مورد توجه قرار گیرد که انسجام خانوادگی بزرگترین عامل محافظت کننده از آن می باشد .

وی اعتیاد را معضلی دانست که پیر و جوان ، زن و مرد ، شاغل و بیکار ، شهری و روستایی و… نمی شناسد و افزود : تهیه و توزیع مواد اعتیاد آور جدید مثل شیشه ، اکس (اکستازی) و بسیاری از قرص های روانگردان دیگر ، سهولت مصرف آن و ایجاد باورهای غلط در بین مردم (همچون اعتقاد بر چربی سوزی و کمک به کاهش وزن قرص های ریتالین و… که ریشه ی آمفتامین دارند- بویژه در خانمها ، کمک به کاهش وزن فوری و شدید ورزشکاران در عین داشتن انرژی کافی برای تمرین، کمک به تمرکز بیشتر در مطالعه و بیداری در شبهای امتحان در دانش آموزان و دانشجویان و… بدون توجه به این نکته که داروهای مصرفی دارای آمفتامین و مت آمفتامین هستند که ماده ی اصلی مواد محرک ” شیشه” می باشند) ، باعث شده که شیوع اعتیاد منوط به قشر خاصی نشود .

حاجی رسولی از ظهور شیوه های جدید استعمال مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت : ده ها نوع شکلات ، آدامس ، خوشبو کننده ی دهان ، پاستیل و تنقلات دیگری به بازارهای کشور رسوخ کرده اند که می تواند نوجوانان و کودکان را آلوده کرده و به تدریج مستعد اعتیاد کامل نماید .

وی جوانان را سرمایه های ملی و پرچم داران آینده ی کشور خواند و بر ایجاد و حفظ سلامت در بین جوانان و بویژه قشر تحصیلکرده و با استعداد جامعه تاکید نمود .

وی در خاتمه بر مسئولیت خطیر مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در این زمینه اشاره نمود و تاکید کرد : مراکز آموزش عالی همچون آموزش و پرورش بایستی با تحقیق و پژوهش در زمینه ی شناخت اعتیاد ، پیشگیری و درمان آن ، مراکزی علمی و مطمئن برای درمان و رهایی مردم از این بلای خانمانسوز باشند.